dimecres, 22 d’agost del 2012

INTERACTIVITAT O INTERPASSIVITAT?


Molt sovint es realitza un mal ús del concepte INTERACTIVITAT. Al darrera d’aquesta paraula, molts de professionals creuen que duen a terme una metodologia que permet reaccionar als seus alumnes i així augmentar la seva participació en el procés d’aprenentatge, però no és més que un miratge educatiu. En realitat hauríem de dir que allò que la gran majoria veu com interactivitat és en el fons una altra cosa que anomenarem INTERPASSIVITAT. Abans d’aprofundir en els conceptes d’interactivitat i interpassivitat, és necessari definir-los. 

Quan parlem d’interactivitat fem referència a una metodologia característica de l'aprenentatge en col·laboració, és a dir el ser actiu a través de l’altre, l'establiment de comunitat d'aprenentatge, i l'intercanvi d'informació i opinions. Tal intercanvi és capaç de ser obert, fluït, i d'estendre les fronteres de la instrucció planificada i presentada per experts. Així doncs, es tracta d’un diàleg, de comunicació entre les parts implicades, responent, reaccionant, construint a la vegada.

A l’altra banda es troba el que anomenem interpassivitat, concepte molt emprat pel filòsof Slavoj Žižek i inventat per Robert Pfaller. Tot i ser un concepte aplicat als nous mitjans de comunicació i la passivitat consumista de l’espectador a l’hora de reaccionar, el podem extrapolar a l’educació. Interpassivitat consisteix en creure o gaudir a través d’algú altre. Un exemple el tenim a les rialles artificials d’una tele-sèrie, que ens diu quan hem de riure, de manera que el que ens fa riure no és la situació de la sèrie, sinó la reacció passiva de satisfacció de les rialles.  Així ho diu Žižek[1]:

“Si, en la interactividad soy pasivo siendo, no obstante, "activo" a través de otro, en la interpasividad actúo siendo, no obstante, pasivo a través de otro.”

            Com relacionem aquest concepte, doncs, amb l’educació? Moltes vegades, el docent creu propiciar una activitat on l’alumnat interactua, però en el fons no es tracta més que d’una acció passiva, una activitat regulada des de les intencions del docent, un ritual buit. Ho entendrem millor amb un exemple: els llibres de text. Darrerament se’ns parla de llibres interactius, però això és fals. Són llibres que reclamen l’atenció de l’alumnat: hi ha apartats de preguntes sobre un text que s’ha llegit, que obliguen a l’alumnat a subratllar, cercar paraules clau dins del text i una vegada localitzades es reprodueixen a les caselles de les respostes. Aquest objecte pot reclamar l’atenció de l’alumne sobre ell, però no crea situacions de pensament crític o creatiu. 


Com a professionals, hem de diferenciar aquelles activitats que són realment interactives d’aquelles que només cerquen una reproducció passiva per part de l’alumnat. Davant la democratització total de l’accés a la informació en la nova era tecnològica, és necessari que els usuaris –alumnes, mestres, famílies...- arribin a utilitzar-la (la informació) com a memòria, objecte d'inspiració, provocació, metàfores poderoses o promeses de transparència de la història. Un ús responsable de les fonts de la història evitaria la tendència a la interpassivitat que promou un Sistema que utilitza la informació i la seva codificació per al control i no per al coneixement.
 


[1] Slavoj Žižek - El tamagochi como objeto interpasivo

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada