dilluns, 23 de juliol del 2012

DE L’EDUCACIÓ A UNA SOCIETAT CANVIANT


Sociòlegs, filòsofs o antropòlegs, tots ells pensadors, ens han mostrat l’evidència de què vivim a un món canviant. Vivim a una societat on les condicions d’actuació dels seus membres canvien abans de què les formes d’actuar es solidifiquin com a hàbits i rutines consolidades. Dins d’aquest context, la formació de les persones es fa complexa, ja que els avenços individuals no troben una solidificació dins dels referents socials i culturals. Ens trobem davant d’unes condicions d’acció educativa i d’unes estratègies dissenyades per a aconseguir el desenvolupament que han quedat fossilitzades al sistema educatiu, que resulten obsoletes molt abans de que l’infant tingui opció de conèixer-les. El discurs de l'Estat afirma i justifica el propòsit que l'educació bàsica prepari als futurs ciutadans per incorporar-se a un món modern caracteritzat per:

a) una economia mundial integrada i altament competitiva;
b) processos de participació política cada vegada més plurals i democràtics; i
c)una preocupació creixent per la cura del medi ambient i els recursos nacionals.

És en aquest punt on l’educació pretén preparar als alumnes per a participar a la vida social i amb una actitud “lliure”, així com fomentar i afavorir l'autoconeixement (l'aprenentatge d'autonomia) i de l’alteritat; formar un esperit crític capaç de destriar amb la major claredat la vida social i orientar el comportament; educar en el compromís i la responsabilitat del quefer de l'home. Però poc a poc, l’educació s’ha anat convertint en una mercaderia d’aquesta societat-estat, on queda de costat el sentit social. El coneixement queda ajustat a un ús instantani i concebut per a un sol cop, i la formació queda circumscrita dins d’aquest motllo de mercaderia que s’ha de renovar, no per ampliar el coneixement sinó per reemplaçar el coneixement obsolet.

Els individus, que legitimen l'actual sistema educatiu, exerceixen el rol que se'ls va ensenyar, un rol freturós de crítica i anàlisi social, en el qual es privilegia la tècnica, submissió i obediència a un sistema en crisi, doncs els alumnes deixen de qüestionar el procés d'ensenyament-aprenentatge, els valors que es promouen, el sentit de mobilitat social, és simplement una fase que permeti inserir-los en el cada vegada més complicat mercat laboral. És un mecanisme de control, un procés de transmissió i d’assimilació ideològica del saber.

Davant això,el públic queda en segon pla o simplement desapareix, quedant enrere les pràctiques socials, formes d'expressió, comunicació, informació i interacció. Es corre el risc que les institucions educatives es converteixin en espais buits de sentit, mecanitzant l'ensenyament-aprenentatge amb base a criteris de mercat o generin fortes crítiques al sistema, en particular l'àrea de les ciències socials i humanitats.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada